Nick Zuiderwijk

Whitepaper: (On)zin van veilig mailen – Veilig cliëntgegevens mailen met Gmail/Outlook

Nick Zuiderwijk, Expert Informatiebeveiliging

Als het om persoonsgegevens gaat, lijkt het logisch dat e-mails “veilig” verstuurd moeten worden. Maar wat betekent “veilig mailen” eigenlijk? 

Er zijn vele mogelijkheden om je e-mailomgeving in te richten. Wat is de juiste combinatie van veiligheidsmaatregelen? En, nog belangrijker, wanneer kun je de conclusie trekken dat de inrichting van de e-mailomgeving veilig genoeg is?

Om tot handvatten voor “veilig mailen” te komen, heeft de Nederlandse zorgsector in mei 2019 het NTA 7516-normenkader geadopteerd. Vijf jaar later blijkt dat echter te zijn uitgemond in een “veilig mailen”-pandemie. Symptomen zijn:

  • Een wildgroei aan “veilig mailen”-software/appjes/extensies. Soms meerdere per zorginstelling;
  • Gesloten infrastructuren uit commercieel belang;
  • Gefrustreerde zorgprofessionals door slecht functionerende applicaties;
  • Verwarring bij security officers en IT-beheerders door onduidelijke eisen;
  • Torenhoge kostenposten door dure implementatie en licenties.

Hoe is deze situatie ontstaan? Waarom gebruiken we eigenlijk niet gewoon Gmail en Microsoft Outlook om “veilig te mailen”? Samen met zes zorgorganisaties (BrabantZorg, Zorgcentra de Betuwe, Laurens, Buurtzorg, Altrecht en Amstelring) hebben wij KPMG gevraagd om hier een objectief raamwerk voor op te stellen. En Gmail hiertegen te toetsen.

Benieuwd naar de resultaten?


Klik hier om de whitepaper aan te vragen