Verhaal van een collega: de zorgprofessional

“Ik raad Hello zeker aan. Ook in verband met de toekomst. Als je ziet wat er allemaal op aangesloten kan worden!” (Dieke Diteweg, Zorgcentra de Betuwe)

Een zorgveteraan. Dat is Dieke Ditewig. Al 33 jaar. En nog even gepassioneerd als toen zij bij Zorgcentra de Betuwe startte. “Het blijft leuk! Afwisselend ook, want we hebben negen huizen met allerlei afdelingen – van somatiek tot psycho-geriatrische zorg – dus je kunt alle kanten op.” Na jarenlang in diverse huizen te hebben gewerkt, is Dieke overgestapt naar ‘het buitenleven’. Thuiszorg dus. “Steeds meer mensen blijven steeds langer thuis wonen, dus de behoefte aan thuiszorg stijgt. Ook bij mensen met dementie. Thuis hebben ze alle rituelen en vaak is het fijn om in de eigen omgeving te worden ondersteund.”

Met haar lange staat van dienst, heeft Dieke de zorg flink zien veranderen, ook door automatisering. Soms was ze daar enthousiast over. Soms minder. Sinds Zorgcentra De Betuwe Hello gebruikt, valt die balans positiever uit. Dieke: “Voor die tijd hadden we drie mobiele telefoons op zak. Een persoonlijke, waar ook het digitale zorgdossier op stond en medicatie werd afgetekend. Mobieltje twee was de algemene waarmee iedereen de thuiszorg kon bereiken. De derde was voor de alarmcentrale. Aan het einde van de dag moesten we het mobiele nummer voor de alarmcentrale steeds handmatig doorschakelen naar de nachtdienst, en testen of het doorschakelen gelukt was. Heel omslachtig en foutgevoelig.” En nu? “We hebben, los van de alarmlijn, nog maar één mobieltje bij ons. Voor zorgdossiers, toegang tot apps, om mee te bellen én om gebeld te worden. Onze wat oudere medewerkers vinden dat fijn, want het is een stuk overzichtelijker. Alles zit achter ‘één mobiele deur’.”

Van wennen naar winst

De Hello app staat bij iedereen op de werkmobiel en alle namen van de medewerkers staan in de app. “Bij aanvang dienst vinken we onze naam aan en bij afronding weer uit. Ook kunnen medewerkers elkaar aan- en afmelden. Het was even wennen, maar het werkt makkelijk.” Wat was er in het begin lastig? “Ons team kwam erachter dat als ik niet kon opnemen –  bijvoorbeeld omdat ik met mijn handen in een pot zalf zat – de telefoon naar mijn voicemail doorschakelde. En niet naar een collega. De voicemail moest dus worden uitgezet, zodat bellers altijd bij een collega uitkomen. Sinds dat is aangepast, kunnen we de telefoon gewoon laten overgaan en aandacht aan de cliënt blijven besteden. Als ik niet opneem, gaat de beller door naar de volgende aangemelde collega. De bereikbaarheid is dus flink verbeterd. Ook handig: als ik bovenaan de lijst in de app sta, krijg ik ook als eerste een telefoontje binnen. Heb ik daar even geen tijd voor, dan kan ik mijn naam in de app naar beneden schuiven. Dan komen gesprekken eerst bij andere collega’s binnen.”

Op afstand dichtbij

Hoewel er nog niet mee wordt gewerkt, ziet Dieke ook de integratie van andere zorgapps als voordeel. “We onderzoeken nu welke we precies willen aansluiten. Voorbeelden zijn valdetectie, cliënten waarschuwen op afstand en live meekijken met camerabeelden. Ik denk dat dit heel handig kan zijn, ook voor mensen met een PG indicatie. Als we kunnen – en mogen – meekijken, weten we wat er speelt en kunnen we direct met de cliënt praten. Ik raad Hello zeker aan. Ook in verband met de toekomst. Als je ziet wat er allemaal op aangesloten kan worden! De angst dat digitale techniek ons werk overneemt, heb ik trouwens totaal niet: het biedt gewoon veel meer kansen om mensen op afstand te begeleiden, zodat ze langer thuis kunnen wonen. Plus, als je iets op afstand kunt oplossen, scheelt dat je veel reistijd!”