“Het hele traject heeft maar vier maanden gekost. Inclusief de datamigratie en het trainen van onze collega’s. Als je me nu zou vertellen wat we vorig jaar hebben gedaan, zou ik nog steeds niet geloven dat het haalbaar was.” (Christiaan van Driel, CIO van Zorgcentra de Betuwe)
Zorg is mensenwerk! Dat is de overtuiging van Zorgcentra De Betuwe. Die gedachte is te herkennen in de manier van werken: het individu staat centraal. Dat gold lange tijd niet voor de digitale werkplekken van de medewerkers en vrijwilligers (in totaal 1100 zorgharten), want de IT omgeving was behoorlijk verouderd.
“De architectuur werd gerund door een consortium. Toen dat werd opgeheven, bleek ineens hoe ‘braak’ het landschap er eigenlijk bij lag,” vertelt Adapta Founder Matthias van Alphen. “Er werd gewerkt met een on premise omgeving die duur in onderhoud was en, misschien nog wel belangrijker, niet prettig werkte. In nauw overleg met De Betuwe hebben we in kaart gebracht hoe we dit slimmer konden inrichten. We hebben andere architectuurkeuzes gemaakt en het daaruit voortvloeiende migratieproject gemanaged. Van de technische inrichting tot datamigratie en het integreren van Google Cloud binnen de enterprise architectuur.”
Vuurtoren
De vuurtoren in het nieuwe landschap is Adapta Workspace, een op De Betuwe toegespitste variant van Google Workspace. Matthias: “Daar werken alle collega’s nu mee, ongeacht hun rol binnen de organisatie. Tegelijkertijd hebben we de ondersteunende software gemoderniseerd, zoals de tooling voor financiën, HR, werving, procurement, enzovoorts. En oude hardware is vervangen door Chromebooks die veel minder onderhoudsgevoelig zijn dan Windows bakken.”
Positief ongeloof
Christiaan van Driel, CIO van Zorgcentra de Betuwe is enthousiast. “De inlogtijd is met meer dan 30 seconden verkort, waardoor gebruikers snel online kunnen samenwerken. Ook vanuit huis, wat in de oude situatie maar beperkt mogelijk was. Los van de dagelijkse voordelen, ben ik te spreken over de projectuitvoering. Het hele traject heeft maar vier maanden gekost. Inclusief de datamigratie en het trainen van onze collega’s. Als je me nu zou vertellen wat we vorig jaar hebben gedaan, zou ik nog steeds niet geloven dat het haalbaar was.”